Kegyetlenül elbántak a belsőnyíriekkel

belsőnyír

Amióta megépült a kecskeméti elkerülő út, a mellette lévő belsőnyíri tanyavilágból alig lehet eljutni a városba. A nemzeti hatóságok nem bírják megoldani, hogy az útról balra is lehessen kanyarodni.

Ha Medgyesi Attila Belsőnyíren, Kecskemét külterületén elindul autójával a tanyájukból és Lajosmizsére akar menni, nem kanyarodhat rá balra az 5-ös főútra, mert azt záróvonal tiltja. Először jobbra, kis ívben, Kecskemét felé kell fordulnia, elmenni a Tesco melletti körforgalomig, és ott visszafordulni. Másfél kilométeres kerülő után ér vissza oda, ahonnan elindult – de ekkor már fejjel Lajosmizse felé. Ha viszont Kecskemétről jön hazafelé, az 5-ös főútról nem fordulhat le balra, a tanyájához. Igaz, arról az oldalról átléphetné a záróvonalat, mert ott van mellette egy szaggatott terelővonal; mégsem teheti, mert kihelyeztek egy balra kanyarodni tilos táblát.

A nyugdíjas Kóródi Józsefné nem autón járna, hanem busszal, biciklin vagy gyalog. Csakhogy ő sem mehet: busszal azért nem, mert nincs buszmegálló a közelben. Biciklin azért nem, mert nincs kerékpárút, noha már évekkel korábban betervezték, hogy Kecskemétet és Lajosmizsét kerékpárúttal kössék össze – ez a vonal az országos hálózatnak is része lesz. Majd ha lesz. A forgalmas főúton nem hogy biciklivel nem mehet, hanem még gyalog sem.

Kecskeméten augusztus végén büszkén helyezték forgalomba az északi elkerülő utat, amely 13,5 milliárd forintba került. A belsőnyíri tanyák az 5-ös út és az elkerülő út felüljárójától nem messze, az elkerülőn kívül helyezkednek el. A hatalmas összegből nem sikerült építeni egy lekanyarodó sávot, hogy a belsőnyíriek le tudjanak kanyarodni az útról, ha haza akarnak menni.

Először azt hittem, valaki viccelt velük, de megmutatták sorra, milyen választ kaptak segélykérő leveleikre.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nagy betűkkel írta le, hogy „Önök előtt az 5. sz. főúton a balra történő fordulás NEM megengedhető”. (A földútcsatlakozások a gyorsítósáv végénél és a lassítósáv kezdeténél lettek kialakítva, ezért a főúton az előző sávban történő megállás rendkívül kockázatos és veszélyes.

A kerékpárútról azt írta a NIF Zrt., hogy annak igénye sem a tervezés, sem a hatósági engedélyezési eljárás során nem merült fel. Ez furcsa, mert a kecskeméti önkormányzat évekkel korábban nyert pályázati pénzt a megyeszékhelyet Lajosmizsével összekötő kerékpárút előkészítésére, amely Lajosmizse irányából egy darabig meg is épült. Az elkerülő út tervezőjének azonban elfelejtettek erről szólni – így most fogalma sincs senkinek, hogyan jutnak át a biciklisek az elkerülő útnál a fölüljárón és a lehajtósávokon.

Távol mindentől

A belsőnyíri részen 20-30 ember lakik, ez nem jelent számottevő szavazatmennyiséget. Amikor a tanyaiak fórumot rendeztek, kihívtak egy önkormányzati képviselőt, de kiderült, hogy nem a sajátjukat. Nemcsak ők nem tudták, ki képviseli őket, hanem a képviselő sem, hogy nem az ő kerületébe tartoznak. Ez azonban érdemben nem befolyásolja az útproblémát, amely nem oldódott meg, és belátható időn belül nem is fog.

A MagyarKözút Nonprofit Zrt. levelében arra nem válaszoltak, hogy a murvás szervizutat, amelyet elkezdtek kiépíteni, miért hagyták abba. De ezt ki lehet találni: úgysem tudták volna hol átvinni a felüljáró lehajtósávjain, hiszen még gyalog sem lehet ott keresztül menni. A buszmegállóval kapcsolatos kérdésre azt felelték, nem helyi, hanem helyközi járat közlekedik ott, azok pedig a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt.-hez, végső soron pedig Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterhez tartoznak.

Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere azt írta: kerékpárút lesz, de csak pályázati pénzből. Majd pályáznak rá, ha kiírnak ilyen pályázatot.

Egyébként pedig az önkormányzat kezdeményezésére született az a könnyítő megoldás, hogy bár balra nem lehet lefordulni, de ha valaki lekanyarodik jobbra a földútra és visszafordul, akkor keresztben átmehet az 5-ös úton.

NOL.hu