Életveszélyes manőverrel mentette a Gripent Kádár őrnagy

Életét kockáztatta a pilóta, és így megmentette a repülőgépet, miután kényszerleszállást hajtott végre a kecskeméti katonai repülőtéren.

A pilóta, Kádár Sándor a futómű meghibásodása miatt visszatért a repülőbázisra, és hasra szállt a repülőjével, s csak eközben katapultált, pedig a levegőben is magára hagyhatta volna a sérült Gripent. Földet érés után az őrnagyot súlyos sérüléssel, mentőhelikopteren vitték kórházba. Alig egy hónapja egy csehországi leszállás közben érte baleset a magyar légierő egyik hasonló gépét, ám az teljesen tönkrement.

Orosz Zoltán altábornagy, vezérkarifőnök-helyettes szerint a vadászgép 9.05 órakor szállt fel kiképzési repülésre tele tankkal, de a pilóta az elemelkedéskor egyből észlelte, hogy az első futómű nem húzódott be teljesen. Többször megkísérelte ki-be engedni a kereket, sikertelenül. Ekkor vészhelyzetet jelentett, mire a repülőtéren riadóztatták a mentő egységeket.

– A pilóta úgy döntött, hasra száll a repülővel, vagyis a szárny alatti főfutókat is behúzta. Előtte kiengedte az üzemanyagot – mondta a tábornok. A Gripen a betonon hasra ért földet, félig kilógó orrfutóval. Ám a szárny vége leért, a repülő balra kitört, ekkor katapultált Kádár őrnagy.

Az ejtőernyő kinyílt, ám földet éréskor az őrnagy súlyosan megsérült. – Mentőhelikopterrel szállították kórházba, állapota stabil – mondta Orosz.

Lapunknak nyilatkozó vadászpilóták úgy vélték, társuk példamutatóan helytállt. Már a levegőben katapultálhatott volna, akkor baj nélkül megússza, de a repülő megsemmisül. Ehelyett csak akkor rántotta meg a katapultkart, amikor a repülő irányíthatatlanná vált. A földön katapultálni kiemelten veszélyes, s ez most is beigazolódott, de a közel 13,8 milliárdos gép így javítható.


Blikk